מה זה SEO
אז SEO או בשמו המלא – Search Engine Optimization, קידום אתרים אורגני בעברית, הוא תהליך שבו מבוצעים שיפורים באתר ובנוכחות הדיגיטלית של מותג לאורך זמן (!), מתוך מטרה להביא ליותר כניסות לאתר ממנועי החיפוש השונים והראשי שביניהם כמובן הוא גוגל.
הקידום האורגני מתחיל במחקר מילות מפתח, שמטרתו להבין מה לקוחות פוטנציאליים רושמים בגוגל כדי למצוא את השירות או המוצר שאתה מתחרה עליו. ובעתיד – את העסק שלך.
לאחר שהבנו את זה, פונים לביצוע הפעולות הבאות.
- באתר עצמו – עורכים תכנים, מוסיפים טקסטים ומילות מפתח, מוסיפים קישורים פנימיים, ומשפרים ביצועי מהירות וחווית משתמש.
- מחוץ לאתר עצמו – משפרים את פרופיל הקישורים הנכנסים לאתר (לדוגמא, מאמר באתר חדשות מאוד סמכותי שמקשר עם לינק לאתר שלנו), מוודאים פרופילים תקינים ברשתות החברתיות, גוגל ביזנס, וכד׳. כאשר המאמץ המרכזי הוא שיהיה לאתר שלנו כמה שיותר קישורים נכנסים איכותיים מאתרים אחרים.
כל אלה פעולות שיש לבצע בעקביות לאורך זמן. למה? על קצה המזלג, גוגל תופס אתר אינטרנט כדבר חי. כזה שתמיד מתפרסמים בו תכנים חדשים, שאתרים אחרים ממיליצים עליו לקוראים שלהם. זה עוזר לגוגל לתפוס את האתר שלנו כאתר סמכותי.
מה איש SEO עושה
איש SEO יבצע את המחקר הזה בשלב הראשון, באופן יסודי. הוא יבין באיזה מילות מפתח כדאי להתמקד כדי להביא את התוצאות הכי טובות לאתר. החשיבות של בחירת מילות מפתח היא עצומה, כי לכל מילת מפתח יש כוונת משתמש אחרת, ותחרותיות אחרת. אם נבחר להשקיע משאבים במילת מפתח תחרותית מאוד, ולא נהיה מוכנים להקדיש לה את המשאבים הנצרכים זה יהיה מאמץ מיותר ובזבוז של הרבה משאבים.
מעבר לזה, הוא יכתוב את התכנים, ימליץ לצוותים הטכניים על שינויים שצריכים לעשות באתר. יקים דוחות למעקב, ויוודא תקינות של הפרופילים החברתיים.
דבר חשוב נוסף שאיש SEO מקצועי צריך לדאוג לו הוא לטפח את פרופיל הקישורים של האתר שלכם. לוודא שאין לינקים ספאמיים שמקשרים לאתר, ושהאתר משיג לאורך זמן קישורים איכותיים.
כמה עבודה יש לאיש SEO
שאלה נפוצה וחשובה מאוד. כמות העבודה שיש לאיש SEO תלויה בגודל האתר שלכם, בגודל התעשייה שלכם, ובתחרות. בתעשיות תחרותיות מאוד בעולם, לפעמים יש צורך בצוות שלם. בישראל ברוב המקרים ברמות תחרותיות בינוניות, מדובר על –
- כתיבה של 2-3 מאמרים בחודש – כאשר כל מאמר לוקח משהו כמו 3 שעות לכתיבה (תלוי באורך המאמר). כן, גם היום בעידן הAI זה לוקח זמן. כי המאמרים האיכותיים יותר, כתובים בעבודת יד. הAI יכול לעזור בניסוחים, או בלהמליץ על מה לכתוב. אבל מאמר שלם שנכתב על ידי AI לרוב יקבל ביצועים פחות טובים מבחינת חויית משתמש.
- רכישה של 2-5 קישורים בחודש – רכישה של קישורים הוא עולם ומלואו, ככלל, על קישורים איכותיים משלמים. אבל זה לא רק הכסף, צריך גם כאן, לכתוב מאמרים. כי רוב הקישורים שאפשר לרכוש הם קישורים בתוך מאמרים ממומנים במגזינים ואתרים שונים. המאמרים האלה יכולים להיות קצת יותר מבוססי AI ובכל זאת לוקחים זמן להפקה. כמובן שלא חייב לרכוש קישורים. יש דרכים נוספות להשיג קישורים לאתר שלכם. לרוב על ידי פניה לאתרים אחרים וביצוע החלפה של קישורים, ועוד טכניקות דומות.
מעבר לפעולות האלה, על איש SEO להקים דוחות ביצועים מדי חודש, לבצע מחקר מילות מפתח ומחקר מתחרים על בסיס חודשי או רבעוני. ורק הבסיס הזה של SEO לוקח משהו כמו 5 שעות בחודש בממוצע.
האם להעסיק איש SEO או לקחת ספק חיצוני
בהמשך לחלק הקודם במאמר. ברוב המקרים הייתי אומר שעסקים קטנים ובינוניים לא צריכים להעסיק איש SEO IN-HOUSE ויעדיפו לעבוד עם ספק חיצוני. כמובן, לחברות גדולות שמעסיקות הרבה עובדים ובעלות מחלקת שיווק משמעותית, יכול להיות מאוד שלהעסיק איש קידום אתרים IN-HOUSE הוא הדרך הנכונה.
חשוב לזכור שבSEO יש היבטים רבים, ומאוד נדיר שבנאדם אחד ידע לתת מענה מקיף על כל ההיבטים של SEO. עם זאת, ייתכן שאפשר יהיה להעסיק מישהו שיעשה את רוב העבודה ולהיעזר במומחים, במידת הצורך.
כמה מרוויח איש SEO וכמה עולה שירות חיצוני
השכר של איש SEO בעל ניסיון של שנה, הוא באיזורי ה10,000 ש״ח בחודש לפחות. איש SEO מנוסה יותר, ישאף להשתכר ב12,000 ואף 13,000 ש״ח בחודש ויותר. בנוסף צריך לקחת בחשבון את עלות רכישת הקישורים החיצוניים שיכול להגיע לסכומים גבוהים מאוד בתחומים תחרותיים.
שירות חיצוני מתחיל בכ-4,500 ש״ח בחודש. אבל בתעשיות תחרותיות מאוד, ואם אתם שוקלים להעסיק מישהו IN-HOUSE אתם כנראה בכזאת – יש צורך במחקר יסודי רק כדי לתת הצעת מחיר מדוייקת.
מחקר יסודי בנישה תחרותית הוא בעלות של כמה אלפי שקלים לפחות. אם מעניין אתכם להבין יותר על עלויות של שירות חיצוני תקראו את המאמר שלנו – מה המחיר של קידום אתרים אורגני.
האם איש SEO יודע גם קידום ממומן ומה ההבדלים בין השניים
ההבדל העיקרי בין SEO (קידום אורגני) לPPC (קידום ממומן) הוא באופן שבו אנחנו משיגים את הכניסות לאתר. בקידום אורגני, אנחנו מקבלים כניסות לאתר מתוצאות החיפוש שלא משלמים עבורם בגוגל. הדרך לשם כרוכה בעבודה מתמשכת לאורך זמן, וההשקעה היא בתהליך, ולא בעלות לקליק. PPC לעומת זאת מתבסס על מודעות שמופיעות מעל התוצאות האורגניות, ואנחנו משלמים עבור כל קליק שמשתמש מבצע כדי להיכנס לאתר שלנו.
מתי כדאי לעשות קידום אורגני, ומתי קידום ממומן
קידום אורגני מתאים לטווח הארוך, מתוך הבנה שאנחנו לא רוצים תקציב שיווקי גדול לאורך זמן. וגם מתוך הבנה שקמפיין אורגני טוב לא מתבסס על גוגל בהכרח, ועובד במקביל על מנועי חיפוש נוספים. מה שחשוב במיוחד היום בעידן הAI והעובדה שלגוגל יש היום יותר מתחרים מאי פעם. בעוד שPPC יכול לספק תוצאות מיידיות אבל העלויות שלו גבוהות, וברגע שמפסיקים להשקיע, אין שום תנועה.
היתרונות של SEO הם השקעה מתמשכת עם תוצאות לאורך זמן, בעוד ש-PPC מאפשר שליטה מיידית בתקציב ובתוצאות. עם זאת, SEO דורש סבלנות ותכנון ארוך טווח, ואילו PPC מצריך תקציב קבוע להשגת תוצאות.
האם איש SEO יכול לעשות גם PPC?
כן, אפשר למצוא אנשי SEO שיודעים גם לבצע קידום ממומן או לשלב בין השניים. אבל זה לא פשוט. SEO הוא מקצוע בפני עצמו, וגם PPC. אז סביר להניח שאם תמצאו מישהו כזה, הוא יהיה יותר חזק באחד מהשניים. בכל מקרה אם מצאתם כזה, תוכלו לבצע אסטרטגיית שיווק משולבת, המשלבת את היתרונות של כל שיטה לטווח הקצר והארוך.
איש ה-SEO המושלם – פרופיל
נתחיל בזה שלא קיים איש SEO שהוא גם תותח בקוד וגם אלוף במילים – זה פשוט בלתי אפשרי. בקידום אתרים אנחנו מתמודדים עם בעיות טכניות מורכבות שמצריכות מתכנתים מוכשרים. מצד שני, התחום מבוסס מאוד על תוכן, יצירתיות בכתיבה והעברת מסרים. זה לא שאין מי שיכול לעשות גם וגם. אבל לא ברמה המקצועית ביותר. לרוב, איש SEO טכני יעזר בכותבי תוכן. ולהפך, איש SEO שהגיע מכיוון התוכן והקופירייטינג יעזר במתכנתים בעבודה השוטפת שלו.
אז אם בתיאוריה היה אדם מושלם שכזה, מי הוא היה?
איש SEO טוב צריך לשלב בין יכולות אנליטיות ויצירתיות. ניתוח והבנה של נתונים ומספרים הוא בסיס חשוב להבנת נתוני החיפוש והתאמת האתר לתוצאות הטובות ביותר, בעוד יצירתיות בכתיבת תוכן מאפשרת ליצור תכנים איכותיים ואטרקטיביים שמושכים קהל. אחד היתרונות המשמעותיים של העסקת חברה חיצונית – שהיא מחזיקה מגוון של אנשים בעלי איכויות שונות בתחומים שונים.
מעבר לכך, נדרשות טכניות ברמה גבוהה כדי לטפל באופטימיזציות טכניות של האתר ולהתמודד עם אתגרים טכנולוגיים מורכבים. כמובן שאיש SEO מצליח צריך גם לדעת לנהל פרויקטים בצורה אפקטיבית ולעבוד עם כלי SEO מובילים. עוד תכונה חשובה מאוד לאיש הSEO המושלם היא סקרנות וגמישות. גוגל מבצע מספר עידכונים משמעותיים כל שנה. השינויים הטכנולוגיים בשנים האחרונות, בעיקר התפרצות הAI, גם הם משפיעים מאוד.
איש SEO מושלם צריך להיות גמיש לשינויים, סקרן ובעל יצר למידה תמידי, איש תוכן מחונן ומתכנת תותח.
מה העתיד של SEO בעידן הAI ואיך איש SEO צריך להתכונן לכך
עולם הSEO הראה מצד אחד כמה הוא חשוב ועקבי לאורך ה20 שנים האחרונות. מצד שני, אנחנו נכנסים לטריטוריה לא מוכרת – עידן הAI. עם זאת, בטוח הוא שקידום אתרים אורגני, ישאר חשוב גם בעתיד. למה?
כי זה לא משנה אם ימצאו את האתר שלכם בגוגל, או במנוע חיפוש SearchGPT. או בכל מנוע חיפוש מבוסס AI אחר. אתם רוצים שכל אלגוריתם ש״יבחן״ את האתר שלכם יקבל רושם טוב.
אני חושב שהעתיד של הSEO יתבסס יותר על איכות התוכן. בגלל שיותר קל לייצר תוכן, וכמות התוכן באינטרנט הולכת וגדלה אקספוננציאלית, מדדים כמו Engagement וזמן חשיפה לתוכן יהפכו משמעותיים יותר ויותר. בנוסף, פרופיל קישורים חיצוניים, פרמטר שכבר חשוב היום מאוד, ישאר חשוב ואף יהפוך למשמעותי מאי פעם.
כל זה רק יגדיל את התחרותיות של הקידום האורגני יותר ויותר.
איש SEO צריך להיות מוכן לכך. לשפר את התכנים של האתר, לוודא שהוא מודד אורך ביקור של המשתמש בעמודים, שלעמוד מסויים אין BOUNCE RATE גבוהה מדי, וכד׳.
ותמיד תמיד לזכור שהתוכן הוא המלך, לא משנה איך מייצרים אותו. אם תדעו לתת ערך – כל אלגוריתם בהווה ובעתיד ישאף לשתף את התוכן שלכם הלאה.
סיכום
איש SEO הוא מי שיעזור לכם לקבל יותר כניסות לאתר ממנועי החיפוש. ואם הוא עושה עבודה טובה, הביקורים האלה באתר יהיו מדוייקים, מאנשים שיהפכו להיות לקוחות שלכם.
אם אתם בעלי עסקים קטנים ובינוניים, ככל הנראה תעדיפו ללכת עם ספק חיצוני. לעומת זאת אם אתם חלק ממערכת גדולה יותר, אולי יהיה נכון לשקול להעסיק מישהו IN-HOUSE.
מה שבטוח, כל עסק צריך נוכחות דיגיטלית ואם כבר עובדים על נוכחות דיגיטלית, ומייצרים תכנים – כדאי שSEO יהיה בראש סדר העדיפויות שלכם. בהצלחה!