תוכן עניינים

מה זה כוונת משתמש ואיך זה עוזר למאמצי הקידום שלנו

כוונת משתמש (User Intent) הוא מונח שצובר תאוצה בשנים האחרונות בחשיבות שלו למנועי החיפוש, ול SEO. אז מה זה בעצם אומר, למה זה כל כך חשוב לגוגל ואיך אנחנו בתור מקדמים דואגים לענות על הצורך הזה?

המשיכו לקרוא כדי ללמוד כל מה שיש לדעת על כוונת משתמש (User Intent).

צריכים עזרה עם SEO? השאירו פרטים
או חייגו -

נתחיל בהגדרה מה זה כוונת משתמש ( User Intent )

הדרך הכי פשוטה להסביר מה זה כוונת משתמש (User Intent) היא על ידי דוגמאות.
אבל נתחיל בהגדרה של גוגל כפי שניתן לקרוא ב Guidelines for search quality שלהם.

כוונת משתמש (USER INTENT) או כוונת חיפוש (SEARCH INTENT) מתייחס למה שהמשתמש מחפש להשיג כשהוא מזין שאילתה למנוע חיפוש. זה יכול להיות מסווג לקטגוריות שונות לדוגמא :

  • מידע : המשתמש רוצה ללמוד או למצוא מידע על משהו.
  • ניווט : המשתמש רוצה להגיע לאתר אם מיקום ספציפי.
  • רכישות: המשתמש מתכוון לבצע רכישה או להשלים פעולה מסויימת.

במילים פשוטות – גוגל ומנועי החיפוש רוצים להציג למשתמשים את התוצאות הכי מדוייקות, בהתאם לחיפוש של המשתמש.

לנו כמקדמים זה חשוב כי קידום מילת מפתח מסויימת בעמוד שבו כוונת המשתמש לא נכונה, עשוי במקרים רבים להיות משאבים שמנוצלים במקום הלא נכון. יש הרבה מקרים שאנחנו יכולים לחשוב שעמוד מסויים באתר שלנו מתאים למונח מסויים. כאשר בפועל המציאות רחוקה מאוד מכך. בהרבה מקרים, אם התוכן שבעומד לא תואם את כוונת המשתמש, העמוד לא יצליח לדרג, לא משנה מה תעשו.
כמובן שלכל כלל יש יוצא מהכלל. אבל זה לרוב המקרה.

דוגמאות אמיתיות לסיווג של כוונת המשתמש לפי מונחים

דוגמא 1 – אנחנו מקדמים לקוח שיש לו קורס בעיצוב פנים, ואנחנו בוחנים אפשרות להרים אותו במונח הזה – ״אדריכלות ועיצוב פנים״. נעשה חיפוש זריז בגוגל ונסתכל על התוצאות –

מה שאנחנו עושים עכשיו זה לסווג את התוצאות. ישנם מגוון סוגי תכנים שונים לעמודי אינטרנט. אבל אנחנו מעדיפים להיות קצת יותר דיסקריפטיביים ולרשום במילים מה יש בעמודים.

  • תוצאה #1 – עמוד המפרט את מסלול הלימודים באחד ממוסדות הלימודים המוכרים, בפוקוס על אדריכלות.
  • תוצאה #2 – כנ״ל.
  • תוצאה #3 – עמוד השוואה בין מסלולי לימודים במוסדות לימודים שונים.
  • תוצאה #4 – עמוד המפרט את מסלול הלימודים באחד ממוסדות הלימודים המוכרים, בפוקוס על אדריכלות.
  • תוצאה #5 – כנ״ל
  • תוצאה #6 – כנ״ל.
  • תוצאה #7-#10 – כנ״ל.

במבט זריז על התוצאות, מה אפשר להסיק מזה על כוונת משתמש?

משתמש שרושם ״אדריכלות ועיצוב פנים״ בגוגל הוא לרוב משתמש שמחפש מידע על לימודי אדריכלות ועיצוב פנים. ולא מישהו שמחפש איש מקצוע שנותן את השירות, לדוגמא. במקרה של הלקוח שלנו, הקורס יותר שם דגש על עיצוב פנים, ופחות על אדריכלות. אז כנראה שעל המונח הזה, לא כדאי לו להשקיע משאבים.

העמוד שלו, ששם דגש יותר עם עיצוב פנים, לא יענה על כוונת המשתמש. ולכן יש סיכוי שגם סדר גודל גדול מאוד של משאבים לא יעזור לו כאן. לעומת זאת, אם היינו רואים שהעמוד שלו כן עונה על כוונת המשתמש, היינו מבצעים את הפעולות הבאות –

  1. מבצעים מחקר מילות מפתח מקיף סביב המונחים הקשורים לאדריכלות ועיצוב פנים.
  2. מבצעים מחקר מתחרים מקיף למי שכרגע מדרג למילות המפתח החזקות למונח.
  3. מבצעים אופטימיזציה לעמוד בהתאם למילות המפתח הרלוונטיות.
  4. עוקבים אחרי ביצועים ומבצעים אופטימיזציה.

נקודה חשובה – לא תמיד חייב לחשוב בתוך הקופסה ולייצר תוכן זהה למה שקיים בתוצאות החיפוש. יש מקרים שדווקא יצירה של תוכן שחושב מחוץ לקופסה, יצליח לדרג יותר טוב. נניח לדוגמא שנכתוב מאמר על ״אדריכלות ועיצוב פנים, למה הם שילוב בלתי נפרד״ לדוגמא. רוב הסיכויים, שהתיאוריה שתוארה למעלה תקבל תוקף נוסף וניווכח שבמקרה הזה, אין מקום לשבור את רצף תוצאות החיפוש בגוגל. אבל יש מקרים שסוג כזה של תוכן דווקא כן יעבוד ובגדול.

דוגמא 2 –

לאותו לקוח, בחנו את האפשרות לדרג עבור המונח ״איפה כדאי ללמוד עיצוב פנים״.
במקרה הזה, ביצענו את אותה פעולה של חיפוש וניתוח התוצאות הראשונות בעמוד –

מהבדיקה שלנו גילינו שתוצאות הראשונה והשניה הם מאמרים. התוצאה השלישית היא מאמר השוואה בין האפשרויות השונות ללימודי עיצוב פנים.

התוצאה הרביעית היא בכלל מאמר שקשור לעיצוב גרפי – זה נותן לנו רמז שאולי גוגל לא מצא מספיק תוצאות איכותיות למונח הזה, ויש פה פוטנציאל לקידום. אפשרות חמישית ושישית גם מאמרים. זאת אומרת שבמקרה הזה, כוונת המשתמש היא באמת לקרוא מאמר, ולא לחפש קורס ספציפי כלשהוא. במקרה הזה, נוכל לייצר מאמר שעונה על כוונת המשתמש ועל ידי כך, ליצור ערך נוסף באתר שלנו, ועבור הלקוח שלנו.

מקווה שנהניתם מהמדריך, וכמו תמיד, המון בהצלחה.

מאמרים נוספים

איך להופיע בצ׳אט GPT

דברו איתנו